Mach3Builders_20160525_011

SEO Meter


13 tips en tricks om online beter gevonden te worden

ik wil seo advies

 

Online beter gevonden worden, daar kun je zelf aan bijdragen. Wij geven je graag tips en tricks. Kom je er niet uit dan kun je ons inschakelen voor hulp.

1. Kijk naar je concurrenten

Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en kijk in Google wie je tegenspelers zijn. In de titel en de omschrijving van de vermeldingen van je concurrenten zie je al snel welke zoekwoorden ze hebben gebruikt. Zo kun je zelf eenvoudig nagaan of die woorden voor jouw website ook bruikbaar zijn.

2. Optimaliseer de titel van de website

Schrijf een titel van maximaal 60 tekens met daarin de 2 belangrijkste zoekwoorden waar de pagina over gaat. Deze zoekwoorden mogen worden aangevuld met woorden die daar bij passen. Bijvoorbeeld: “kapsalon” en “hairextensions” kan worden “Kapsalon waar ik hairextensions kan laten zetten in Rotterdam”.

3. Optimaliseer de meta-omschrijving

Schrijf een korte tekst van 160 tekens welke aansluit op de content in de pagina en waar de belangrijkste zoekwoorden in terugkomen. Zorg ervoor dat de belangrijkste woorden ook in de titel van de website zijn gebruikt. Bedenk hierbij dat mensen soms breed zoeken en meer dan één zoekwoord in typen. Bijvoorbeeld: “Wij zijn een kapsalon waar je hairextensions kunt laten zetten en gevestigd in Rotterdam. Wil je hairextensions laten zetten bel voor een afspraak 000-0000000”

4. Optimaliseer de url van de pagina

Controleer of de URL van de pagina de belangrijkste zoekwoorden bevat. Dit zijn de zoekwoorden die je in de titel en de omschrijving ook hebt gebruikt. In dit geval is dat /hairextensions-laten-zetten-rotterdam. Deze naam komt achter het domein te staan.

5. Heading teksten op de pagina (kop 1, kop 2, kop 3)

In de beheeromgeving achter websites heb je meestal de mogelijkheid om een titel op de pagina te voorzien van een heading. Vaak aangeduid als: kop, heading of titel. Geef de belangrijkste titel bovenaan op de pagina de zoekwoorden mee die je eerder hebt gebruikt en maak er een H1 van.

Heb je meer tekst op een pagina staan dan kun je de volgende alinea voorzien van een nieuwe titel met dezelfde zoekwoorden en deze de setting H2 en H3 meegeven. Uiteraard moet de tekst nog wel lekker blijven lopen en informatief of commercieel blijven. Het mag geen overdreven SEO tekst worden.

6. Haal de belangrijkste zoekwoorden naar voren in je site

Zorg dat je de belangrijkste zoekwoorden naar voren haalt in de website. Deze verwerk je in de paginatitel, meta-omschrijving en de tekst op de homepagina van je website. In het eerder genoemde voorbeeld zijn dat de woorden “Kapsalon”, “Hairextensions”, en “Rotterdam”.

7. Markeer de twee belangrijkste zoekwoorden in de tekst bold

Markeer één keer in de tekst de zoekwoorden bold. Let op: Eén keer is voldoende, doe je dit meerdere keren dan werkt het niet meer en kijkt Google er overheen.

8. Optimaliseer afbeeldingen

Zorg ervoor dat de bestandsnamen van afbeeldingen beschrijven wat er in de afbeelding staat. Verwerk ook hier weer de belangrijke zoekwoorden die op de betreffende pagina worden gebruikt. Optimaliseer ook de bestandsnaam van het logo, deze komt op iedere pagina terug en is hierdoor erg belangrijk.

9. Categorieën in een shop verrijken met content of niet laten indexeren

Heb je een webshop? Dan is het advies niet anders dan zoals hierboven omschreven. Bij een webshop worden alleen de categorieën vaak vergeten en niet voorzien van meta informatie en een korte tekst. Vul dus ook de metatags van de categorieën in en voorzie deze pagina’s ook van een titel en een korte tekst waarin de zoekwoorden die passen bij die categorie zijn verwerkt.

10. Linkjes heen en weer

Maak in de tekst van de website links naar andere pagina’s binnen de website die passen bij het zoekwoord dat je doorklinkt.

 

11. Verander de content op de website regelmatig

Een statische website is voor Google minder interessant dan een website die regelmatig nieuwe content heeft. Zorg regelmatig voor toevoegingen.

12. Ben je klaar? Wacht geduldig af

Google heeft in veel gevallen een aantal weken nodig om de veranderingen in je website te zien.

13. Meten is weten

Om te zien of je werk effect heeft gehad is het belangrijk om te volgen wat er gebeurd. Gebruik Google Analytics om hier inzicht in te krijgen.

Wouter Onis

Vul hieronder uw gegevens in.

logo-blockwise-full-dark
logo-sitewise-full-dark
logo-shopwise-full-dark